Dinsdag 17 september: bezoek openbare basisschool

Vanmorgenvroeg opgestaan, omdat de scholen hier om half 8 beginnen. Dus op tijd richting de school ( Sygline had mij gebracht).

AfbeeldingAangekomen op de school, zag ik overal groepjes leerlingen met een begeleider aan het lezen, buiten op het schoolplein, op bankjes, in de schaduw.

Daarna werd ik warm ontvangen door de directrice. Ik kreeg een schema mee, 4 groepen kwamen om de beurt naar computerlokaal om wat lesjes te volgen. Daarbij kwamen om de 15 minuten een andere leerkracht meekijken. Druk programma dus.
Afbeelding.

Dus om de 45 minuten kwam er een klasje. We starten met de dobbelsteen: rekenen automatiseren. Daarna stukje spelling: schuifoefening met directe feedback en we eindigden met een memory ( rekenen automatiseren).

De leerlingen waren enthousiast. Bij binnenkomst werd ik netjes massaal door de groep begroet: Goedemorgen juf Linda. Dat is iets wat hier standaard is, maar in Nederland niet op deze manier word gedaan.
De ene groep was wat rustig, de ander drukker. De leerlingen zaten de gehele tijd op de grond voor de digibord. Eigenlijk geen verschil tussen de Nederlandse leerlingen. Het is best moeilijk om zolang op de grond te zitten. Maar klasse, de leerlingen deden goed mee. Ze waren erg enthousiast en staken steeds hun vinger op met geroep om een beurt. Zo graag wilden ze meedoen. Ondertussen liet ik 2 iPods rondgaan met een tafelapp om te oefenen.Afbeelding
Het lopen en klikken op het digibord vonden ze geweldig. Bijna iedereen had nog nooit het digibord aangeraakt. De pen werd soms om zijn kop gehouden, scheef geklikt en naast geklikt. Als ik iemand een tweede beurt gaf, merkte ik teleurstelling, omdat anderen nog geen beurt hadden gehad. Ik probeerde daar wel op te letten, maar bijna onmogelijk om 4 x 25 leerlingen te onthouden wie wel of niet is geweest.

De iPods werden doorgegeven, sommigen hadden er ook 1 thuis, maar een heleboel had nog nnooit een iPod aangeraakt. Leuke ervaring voor ze en dat tussenmijn lessen door.
Afbeelding.

 

Dit bericht werd geplaatst in September 2013. Bookmark de permalink .

2 reacties op Dinsdag 17 september: bezoek openbare basisschool

  1. Super om te lezen linda, geniet!

  2. Leuk om te lezen, zoveel herkenning met mijn KANS contact school op Curacao!! Ik krijg echt zin om er weer naar toe te gaan, maar eerst komen de collega’s uit Curacao bij ons op bezoek in het koude kikkerlandje.

Plaats een reactie